Iedereen heeft wel eens zijn of haar computer gedemonstreerd aan een ander. Vaak worden dan de favoriete
programma's naar voren gehaald of wordt de gebruiksvriendelijkheid van het hele systeem getoond. Wat ook
voorkomt is het laten zien van een programma dat met name de grafische en muzikale mogelijkheden van de computer
demonstreert. Zo'n programma wordt een demo genoemd. En een plaats waar demo's voor het eerst aan het publiek
worden getoond is een zogenaamde demo-party. En over die demo-parties wil hier het een en ander vertellen.
Nadat ik vorig jaar met een vriend naar de Yelling Jam party was geweest (vraag me niet hoe ze aan die naam
kwamen) en daar de flyer ontving voor de SILIconvention, was het duidelijk dat we dit jaar rond Pasen een leuk
weekend zouden hebben. Was Yelling Jam een party met ongeveer 80 deelnemers, SILIconvention kon er 2000(!)
bergen. Zoveel zijn het er niet geworden, er waren uiteindelijk ongeveer 250 deelnemers. Daaronder zaten lui met
Atari's, Amiga's, PC's, 64's, een enkele Mac en een behoorlijk aantal Acorns (waarvan velen met een StrongARM
RiscPC).
De lokatie was een soort gemeenschapshuis in Bremen (Duitsland), dezelfde plaats waar eind vorig jaar ook de
Yelling Jam party werd gehouden, toen in een jeugd-vrijetijds-centrum (vertaald uit het duits). Ook de Fried Bits
parties worden in Bremen gehouden. SILIconvention'97 werd georganiseerd door verschillende groepen die ook
andere grote parties georganiseerd hadden. Het gebouw waar het werd gehouden had een behoorlijk aantal ruimtes die
nergens te groot waren, zodat het geheel er wel gezellig uitzag en je geen Jaarbeurs gevoel kreeg (wat op sommige
andere parties wel schijnt te zijn, iedereen zit dan in een massale hal bij elkaar).
De aanwezige voorzieningen waren indrukwekkend: ondermeer een grote competitieruimte met twee videobeamers en
een dikke stereo, aparte slaapruimtes, een disco (met DJ's op zaterdagnacht), een Internet cafe, een ruimte met
videogames en een pizzaservice.
Via een kennis had ik een A4 kunnen regelen (nog bedankt Frank!) en mijn maat had een A310 met monitor mee. Met
elk nog onze slaapspullen en een berg eten en drinken hadden we onze handen meer dan vol! Na veel gezeul door het
reizen via het openbaar vervoer kwamen wij met zijn tweeen op de partyplek aan. Daar zochten we een plaats op in
een zaal beneden waar meer Acorn gebruikers zaten. Boven was een ruimte die helemaal volzat met Nederlanders
(voornamelijk Atari/PC) en die zelf heel veel meegenomen hadden, tot en met magnetron, videobeamer en
netwerkserver aan toe... Een andere ruimte zat helemaal volgepropt met Polen en hun computers en voor de rest waren
er veel, heel veel, duitsers.
De meeste van de lui die er zaten waren programmeurs, maar er waren ook graphici, musici, designers en anderen. In
de demo-scene ben je vooral bekend bij je handle (nickname) en als lid van een groep. Wij zaten daar dus vanuit
Topix en verder waren er onder meer Acorn groepen als The XPerience (van Xcentric, Blu, en Phonology), Icebird,
Jared, ARM Bugs en Moving Pixels (P.D. spellen). Wie we eigenlijk misten waren de belgen van BASS, hele aardige
lui die we op de Yelling Jam party ontmoet hadden.
Toen we daar eenmaal zaten viel de stroom tussen de vijf en tien keer uit (door ijsthee in de eindeloos aan elkaar
geknoopte stekkerdozen of door ander oorzaken) en werden er even zoveel films vanaf laserdisk gedraaid. Tijdens het
hele gebeuren, van vrijdagmiddag t/m maandagmiddag werden er vele honderden pizza's gegeten. Om de
pizzabestelling op te nemen was zelfs een speciaal programma geschreven! Ook heeft de lokale radio nog aandacht
besteed aan de party. Ze interviewden ondermeer een van de vijf (tja, dat was toch wel jammer...) meisjes die
aanwezig waren.
Waar het allemaal om draaide op zo'n party was het competitie gebeuren. Er waren competities voor de beste
graphics, de beste soundtrack, de slechtste demo (fake demo competitie), de beste intro en natuurlijk de beste demo.
Mijn vriend deed mee aan de 64K intro competitie. Aangezien mijn assembler kennis nogal weggezakt is en ik ook
niet zo bedreven ben in het demo gebeuren bleef mijn aandeel beperkt tot het in elkaar knutselen van een
vrachtwagenobjectje voor een 3D wereld. Verder nog wel lekker wat gesleuteld aan eigen sources gedurende het
weekend.
Vooraf was voor elk onderdeel van de competitie een deadline vastgesteld. In de meeste gevallen is die deadline nog
wel een of meerdere keren verschoven, meestal omdat de organisatie het niet op tijd kon verwerken. Alle onderdelen
werden namelijk op video gezet, zodat er tijdens de weergave daarvan zo weinig mogelijk mis kon gaan. Elk
onderdeel werd voorafgegaan door een mooi vormgegeven scherm met de gegevens van de maker(s), groep en
natuurlijk de naam van het onderdeel. En waar waren die schermen evenals de uitnodigingen e.d. op gemaakt? Een
RiscPC natuurlijk...
Een rare, maar erg leuke, eend in de bijt van de compo's was de Wild Competition. Hierin viel alles wat nergens
anders onder kon vallen. De groep nederlanders deed hieraan mee met een demo op een LED display, zo'n ding wat
normaal voor reclame wordt gebruikt. Wat ze erop lieten zien was zowel technisch knap als erg leuk (Windoze 95
afkraken deed het bij meer deelnemers goed trouwens...). Andere onderdelen hierbij waren erg leuke homevideo's
(parodie op Far Out van RTL televisie), een erg goede morphing demo gemaakt op de Mac, een demo op een
grafische TI calculator en een live optreden van 2 acid house artiesten.
Het onderdeel waar wij aan mee deden had helaas last van valse concurrentie doordat door gebrek aan inzendingen 6
intro's van verschillende systemen, met verschillende eisen (Atari max. 96K, Acorn 64K, Amiga 48K) bij elkaar
werden gegooid. We haalden uiteindelijk met "Ghastly Colours a GoGo" (verwijzend naar de lelijke kleuren uit het
standaard Archimedes palet) een derde plaats. De enige andere Acorn intro eindigde op de 5e plaats.
Toen de demo's. Hierop zat natuurlijk iedereen te wachten. En we werden ook niet teleurgesteld. Nieuwkomer Jared
liet een indrukwekkende StarWars walker zien op een mooi gerenderd landschap, maar eindigde zwak met een (te)
lange vlucht en landing met een ruimteschip. Grafisch was het wel erg knap, dus we kunnen waarschijnlijk nog meer
van hem verwachten in de toekomst. Hij haalde nu de derde plaats. De tweede plaats werd bezet door de heren van
IceBird die een indrukwekkende, maar helaas veel te korte, demo hadden. En hoe kon het ook anders, de eerste prijs
werd binnengesleept door The Xperience met hun inzending "Era". Zeer soepele graphics, goede muziek en een
verzorgde presentatie. Met recht een winnaar. Het is ook de bedoeling dat hij gereleased gaat worden, dus houdt de
Acorn Demos server (http://www-vis.imag.fr/AcornDemos/) en de FTP site van S.V. (ftp.siliconvention.com) in de
gaten! Het is de bedoeling dat de demo van Icebird (Reisnac) ook gereleased gaat worden. Die van Jared stond laatst
al op de S.V. site.
De sfeer die er hing toen iedereen bij elkaar zat om de inzendingen te bekijken (en te beluisteren) was erg tof. De
stemming zat er goed in, zeker toen er door de organisatie tussen de demo's door allerlei anti-Windhoos opmerkingen
getypt werden op een C64. Ook erg leuk was de jongleer wedstrijd (blijven oefenen, jongens!) en de zanger bij gebrek
aan muziek bij de 4K intro's. Ook het feit dat werkelijk overal geslapen werd, zelfs met het hoofd op een toetsenbord,
droeg bij aan de aparte sfeer.
Samenvattend kan ik zeggen dat het een zeer geslaagd weekend was en dat we zeker weer present zullen zijn op de
Yelling Jam party aan het einde van dit jaar. En hopelijk met meer dan 2 mensen uit Nederland! Mocht je ook
geinteresseerd zijn in de demo-scene, op Internet zijn diverse sites waar de laatste parties op staan en het disc
magazine Coders Revenge bevat ook regelmatig party reports, nieuwe aankondigingen en demo reviews.
Ferdinand Veldmans (alias LogiX van Topix)
Uitslagen
Tenslotte nog een overzicht van de (Acorn) uitslagen:
Acorn-Demo-Competition:
=======================
1. Xperience 213
2. Icebird 158
3. Jared 107
Intro-Competition:
==================
1. TNB (Atari) 98
2. Artwork (Amiga) 82
3. Topix (Acorn) 74
4. TSCC (Atari) 60
5. Armbugs (Acorn) 22
6. Fun (Atari) 3